FAQ

BLIK

BLIK to sposób płatności dostępny w aplikacji mobilnej Alior Banku, Banku Millennium, Santander Bank Polska, ING Banku Śląskiego, mBanku, PKO Banku Polskiego, Getin Banku, Noble Banku, BNP Paribas, Credit Agricole, Banku Pekao S.A., Spółdzielczej Grupy Bankowej, Banku BPS, Nest Banku, Banku Pocztowego, BS Brodnicy oraz Banku Ochrony Środowiska S.A. 

BLIK umożliwia:

- płatności w sklepach stacjonarnych (w tym płatności zbliżeniowe) i internetowych,

- wypłatę i wpłatę gotówki w bankomatach/wpłatomatach,

- natychmiastowe Przelewy na telefon BLIK pomiędzy klientami różnych banków,

- generowanie czeków BLIK (9-cyfrowy kod), służących do dokonywania płatności i wypłaty gotówki z bankomatów, 

- wysyłanie prośby o przelew, by jeszcze szybciej rozliczać się ze znajomymi,

- płatności powtarzalne, które służą regulowaniu zobowiązań cyklicznych, takich jak opłaty za usługi w modelu abonamentowym lub faktury za prąd czy telefon.

Z BLIKA mogą korzystać wszyscy, którzy mają aplikacją mobilną jednego z banków: Alior Banku, Banku Millennium, Santander Bank Polska, ING Banku Śląskiego, mBanku, PKO Banku Polskiego, Getin Banku, Noble Banku, BNP Paribas, Credit Agricole, Banku Pekao S.A., Spółdzielczej Grupy Bankowej, Banku BPS, Nest Banku, Banku Pocztowego, BS Brodnicy oraz Banku Ochrony Środowiska S.A. 

Musisz pobrać na telefon aplikację mobilną banku, w którym masz konto. Sprawdź tylko wcześniej, czy Twój bank udostępnia BLIKA.

BLIK działa na wszystkich urządzeniach z Androidem i iOS. Do korzystania z BLIKA niezbędne jest połączenie z internetem (pakiet danych lub Wi-Fi).

Zarówno usługa płatności BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg niezbędnych zabezpieczeń: po pierwsze, osoba pobierająca aplikację z BLIKIEM musi zostać w odpowiedni sposób zweryfikowana przez bank, tak aby ten mógł przypisać pobraną aplikację do jej rachunku bankowego. Sposób weryfikacji zależy od banku, którego aplikację pobieramy – może to być np. połączenie z CallCenter, weryfikacja w bankowości elektronicznej lub kod wysyłany poprzez SMS.

Drugim parametrem bezpieczeństwa jest mechanizm dostępu do aplikacji – taki jak np. PIN, odcisk palca lub hasło. Bez nich nie będziemy w stanie dostać się do aplikacji banku. Kod potrzebny do przeprowadzenia transakcji jest generowany i zarządzany centralnie przez Polski Standard Płatności, operatora BLIKA. Zapewnia to unikalność jednorazowego kodu, który jest przypisany do użytkownika i ważny tylko przez 2 minuty. Sam BLIK, jako usługa, nie przechowuje żadnych danych użytkownika, które mogłyby zostać wykradzione, przechwycone i wykorzystane w innej transakcji.

Prośba o akceptację płatności, którą użytkownik widzi w swojej aplikacji, zawiera szczegółowe dane transakcji – co najmniej kwotę i odbiorcę płatności, a to kolejny ważny mechanizm bezpieczeństwa. Wypłaty z bankomatów, transakcje w internecie i płatności w sklepach stacjonarnych powyżej 50 PLN muszą być dodatkowo potwierdzone przez użytkownika kodem PIN (chyba, że bank udostępnia klientom zarządzanie takimi limitami). Podawanie danych czy kontakt fizyczny instrumentu płatniczego z terminalem lub bankomatem nie jest wymagany.

Ceny za korzystanie z BLIKA znajdują się w tabeli opłat i prowizji banku, z którego aplikacji korzystasz.

BLIKIEM możesz płacić w internecie, sklepach stacjonarnych oraz punktach usługowych.

W sklepach internetowych BLIK zwykle pojawia się jako opcja na etapie wyboru metody płatności w trakcie zakupów.

Jeśli BLIK nie występuje jako jedna z metod płatności, sprawdź, czy nie ma go pod logo integratorów płatności.

Sklepy stacjonarne udostępniające BLIKA oznaczone są naklejką z logo BLIK. Możesz też zapytać sprzedawcę, czy sklep przyjmuje płatności BLIKIEM.  

BLIKIEM możesz wypłacać gotówkę w większości bankomatów w Polsce. Są to bankomaty banków Santander Bank Polska, ING Banku Śląskiego, Banku Millennium, PKO Banku Polskiego, Banku BPS lub sieci Euronet, PlanetCash i IT Card.

Niezwłocznie poinformuj swój bank i zablokuj aplikację w bankowości elektronicznej. Jeżeli Twój telefon umożliwia zdalne wyczyszczenie jego zawartości, w trosce o swoje dane skorzystaj również z tej funkcji. Pamiętaj o tym, aby dostęp do telefonu zabezpieczać hasłem lub kodem PIN. W przypadku zgubienia go zmniejszysz ryzyko dostępu do danych przez osobę nieuprawnioną.

Każdy z banków udostępnia podstawowe funkcje, czyli kod BLIK, który służy do płacenia w sklepach internetowych i stacjonarnych oraz wypłacania gotówki z bankomatów. Kod BLIK zawsze składa się z sześciu cyfr, jednak jego umiejscowienie w aplikacjach banków może się nieco różnić. Dostępność funkcji takich jak wpłacanie gotówki, Przelew na telefon BLIK oraz generowanie czeków zależy od tego, co dany bank oferuje swoim klientom. Również limity ilościowe i kwotowe dla transakcji BLIKIEM ustalane są indywidualnie przez banki.

Właściwą instytucją jest bank, którego aplikacja została użyta do dokonania transakcji. To bank posiada wszelkie informacje i szczegóły dotyczące transakcji, w związku z czym jedynie on może podjąć skuteczne działania reklamacyjne.

Możliwe jest korzystanie z aplikacji różnych banków na tym samym telefonie. Przelew na telefon przyjdzie na to konto bankowe, które jest powiązane z numerem telefonu.

Otrzyma ona informację od swojego banku, że odbiorca nie może odebrać takiego przelewu. Bank może w tej sytuacji zaproponować inne rozwiązanie. Aby otrzymać przelew, jego odbiorca powinien postąpić zgodnie ze wskazówkami banku. Jeśli tego nie zrobi w określonym czasie, środki do Ciebie wrócą. Możesz też namówić odbiorcę do zarejestrowania jego numeru telefonu, aby mógł odbierać przelewy na telefon.

- Aplikacja banku musi być ustawiona jako domyślna do płatności telefonem (w ustawieniach telefonu ustaw aplikację swojego banku jako domyślną do płatności telefonem).

- Włącz NFC. To też zrobisz w ustawieniach.

- Żeby zapłacić, odblokuj telefon i zbliż go do terminala. Nie musisz uruchamiać aplikacji bankowej.

Zapłać. Aplikacja może poprosić Cię o ponowne odblokowanie telefonu.

Korzystanie z Płatności zbliżeniowych BLIK jest bezpłatne.

Aby korzystać z Płatności zbliżeniowych BLIK nie musisz mieć karty płatniczej – wystarczy aplikacja banku zainstalowana w telefonie.

W ustawieniach telefonu wybierz aplikację swojego banku i ustaw ją jako domyślną do płatności telefonem. W każdej chwili możesz to zmienić, aby skorzystać z Google Pay.

Aktualnie Płatności zbliżeniowe BLIK dostępne są tylko na telefonach z systemem operacyjnym Android oraz (w wybranych bankach) HarmonyOS.

W ustawieniach telefonu wybierz aplikację swojego banku i ustaw ją jako domyślną do płatności telefonem. Aby to zrobić, wybierz „NFC i płatności”, a następnie „Dotknij i zapłać” (Tap&Pay albo Zbliż i zapłać). W tym miejscu znajdziesz informację, jaką aplikację masz ustawioną jako domyślną i jak możesz ją zmienić. Ścieżka dojścia do tej opcji może być różna w zależności od marki i modelu telefonu. 

W ustawieniach telefonu wybierz „NFC i płatności”, a następnie  „Dotknij i zapłać” (Tap&Pay albo Zbliż i zapłać). W tym miejscu znajdziesz informację, jaką aplikację masz ustawioną jako domyślną i jak możesz ją zmienić. Ścieżka dojścia do tej opcji może być różna w zależności od marki i modelu telefonu. 

Nie, jeśli odinstalujesz aplikację bankową, nie zapłacisz BLIKIEM.

Nie. Wyłączenie NFC uniemożliwi Płatności zbliżeniowe BLIK.

- Sprawdź, czy masz aktywne Płatności zbliżeniowe BLIK i czy aplikacja Twojego banku ustawiona jest jako domyślna do płatności telefonem.

- Sprawdź, czy w telefonie masz włączone NFC.

- Upewnij się, że masz ustawioną blokadę ekranu oraz że jej rodzaj zapewnia odpowiednie zabezpieczenie.

- Zaloguj się do aplikacji swojego banku, aby system odświeżył pulę płatności.

- Sprawdź, czy masz dość pieniędzy na koncie.

- Zobacz wysokość limitu płatności BLIKIEM zbliżeniowym.

W aplikacji swojego banku.

Nie. Nadal będziesz mógł płacić z kodem BLIK w internecie i sklepach stacjonarnych, wypłacać gotówkę z bankomatu używając kodu BLIK oraz wysyłać Przelewy na telefon BLIK.

Nie. Nie musisz być zalogowany do aplikacji banku, aby płacić zbliżeniowo BLIKIEM.

NFC umożliwia wymianę danych pomiędzy telefonem, a terminalem płatniczym. NFC możesz włączać i wyłączać w ustawieniach telefonu. Sposób uruchomienia NFC zleży od modelu telefonu. Niektóre modele telefonów nie mają NFC - w takiej sytuacji Płatności zbliżeniowe BLIK nie będą możliwe.

Telefony mogą mieć umiejscowioną antenę NFC w różnych miejscach – w przypadku problemów z działaniem technologii NFC, sprawdź w instrukcji swojego telefonu, gdzie umiejscowiona jest antena NFC. Dodatkowo, przykładając telefon do terminala, warto spróbować różnych ustawień urządzenia. Niektóre obudowy i pokrowce na telefon mogą zaburzać poprawne funkcjonowanie technologii NFC, jej zdjęcie zniweluje ten problem.

Mogą zdarzyć się przypadki, gdzie obudowa telefonu może wpływać na działanie anteny NFC, a tym samym płatność może nie zostać zrealizowana. Jeśli zauważysz, że Twoja obudowa blokuje sygnał NFC, postaraj się płacić bez niej. Podczas zbliżenia telefonu do terminala przytrzymaj telefon przez chwilę nieruchomo.

Limity Płatności zbliżeniowych BLIK sprawdzisz na stronie internetowej, w bankowości internetowej lub w aplikacji mobilnej swojego banku.

Płatności zbliżeniowe BLIKIEM są bezpieczne. Po kradzieży lub zgubieniu skontaktuj się z bankiem i zablokuj dostęp do aplikacji mobilnej banku, która była aktywna na utraconym urządzeniu.

Skontaktuj się ze swoim bankiem.

Nie. Jeśli chcesz wypłacić gotówkę, użyj kodu BLIK.

Podczas zwrotu towaru w sklepie konieczne jest posiadanie telefonu z aplikacją banku, z którego dokonana była płatność. W większości przypadków zwrot środków dokonany będzie poprzez zbliżenie telefonu do terminala z aktywną aplikacją i z włączonymi Płatnościami zbliżeniowymi BLIK.

Tak, będzie można płacić w każdym terminalu płatniczym, w którym możliwe jest wykonywanie płatności zbliżeniowych Mastercard – w większości przypadków będą to terminale, na których jest umieszczono logo Mastercard.

Tak, natomiast co jakiś czas aplikacja banku może poprosić Cię o zalogowanie się do niej.

Nie. Jeśli chcesz zapłacić BLIKIEM w internecie, użyj płatności z kodem BLIK.

- Zainstalować aplikację swojego banku i upewnić się, że Twój bank udostępnia Płatności zbliżeniowe BLIK.

- Posiadać telefon z systemem operacyjnym Android i anteną NFC.

- Mieć zaktualizowane usługi Google Play i oryginalne oprogramowanie.

- Alior Bank

- PKO Bank Polski

- Santander Bank Polski

- Bank Millenium

- ING Bank Śląski

Nie musisz mieć karty płatniczej, żeby korzystać z Płatności zbliżeniowych BLIK.

Tak, aplikacja banku jest konieczna, aby płacić BLIKIEM zbliżeniowo.

Możesz aktywować Płatności zbliżeniowe BLIK jeśli:

 - masz zainstalowaną aplikację swojego banku i Twój bank udostępnia Płatności zbliżeniowe BLIK,

- masz telefon z systemem operacyjnym Android i anteną NFC,

- Twój telefon ma aktualne usługi Google Play i oryginalne oprogramowanie.

Źródło Płatności zbliżeniowych BLIK wybierzesz w aplikacji swojego banku. Jeśli Twój bank wspiera podpięcie BLIKA zbliżeniowego do rachunku karty kredytowej, będziesz mógł to zrobić.

Ze względu na to, że Płatności zbliżeniowe BLIK realizowane są z użyciem technologii dostarczanej przez Mastercard, taki napis na w wydruku może się pojawiać.

Sprzedawca za granicą może zaoferować zapłatę w walucie polskiej. W takim wypadku kurs, jaki zostanie zastosowany przy rozliczeniu tej transakcji powinien zostać zaprezentowany na terminalu.

Jeśli na ekranie z wyborem metody płatności nie ma wyróżnionej Płatności zbliżeniowej BLIK, wybierz opcję zapłaty kartą płatniczą.

Zobacz również

Aktualności

Aktualności

Zobacz, co nowego
słychać w BLIKU

Jak działa BLIK?

Jak działa BLIK?

Zobacz krok po kroku jak łatwo
i szybko możesz korzystać
z transakcji BLIKIEM