Nie bierz urlopu od dobrych nawyków

Gdziekolwiek jesteś, płać bezpiecznie blikiem

Poznaj dobre nawyki

  1. Zakupy w sieci
  2. Rozliczanie
  3. Chroń dane
  4. Dystans
  5. Higiena
  • Kupuj w sieci

    Zakupy w internecie są wygodne i bezpieczne – ale żeby takie były, sprawdzaj sklepy, z których kupujesz: jakie mają opinie i czy ich adres www posiada certyfikat SSL. I płać za nie bezpiecznie – BLIKIEM. Zanim zatwierdzisz transakcję PINEM, upewnij się, komu i za co płacisz.

  • Rozliczaj się bezgotówkowo

    Przelewem na telefon BLIK. Dociera w mig, a Ty masz czyste ręce: bo rozliczyłeś się ze znajomymi od razu i bez dotykania gotówki.

  • Chroń dane

    Higiena finansowa jest równie ważna, jak ta fizyczna. Pamiętaj, aby pod żadnym pozorem nie udostępniać swoich haseł, PINu i danych do logowania – zwłaszcza tych bankowych. Nie podawaj też nikomu kodu BLIK, zanim nie upewnisz się, że osoba jest tym, za kogo się podaje.

  • Trzymaj dystans

    Pamiętaj o zachowaniu dystansu do otoczenia. Pomaga to zachować zdrowie, fizyczne i psychiczne. Za zakupy też płać z bezpiecznej odległości: przez internet, najbezpieczniej, najwygodniej, BLIKIEM – z aplikacji swojego banku.

  • Pamiętaj o higienie

    Mycie rąk jest zawsze hot, nie tylko latem. Na urlopie też o tym pamiętaj, zwłaszcza, jeśli płaciłeś za coś gotówką. Kiedy tylko możesz, płać bezgotówkowo BLIKIEM. Wystarczy podać kod sprzedawcy i zaakceptować PINem w aplikacji banku.

Korzystaj z blika w aplikacjach banków

Dowiedz się tego, co najważniejsze

  • Jak zacząć korzystać z BLIKA?

    Należy pobrać na telefon aplikację mobilną banku, w którym posiadamy konto, ważne aby wcześniej sprawdzić, czy nasz bank udostępnia swoim klientom BLIKA.

  • Na jakich telefonach działa BLIK?

    BLIK działa na smartfonach z oprogramowaniem Android, iOS oraz Windows Phone. Do korzystania z BLIKA niezbędne jest połączenie z Internetem (pakiet danych lub wi-fi).

  • Czy BLIK jest bezpieczny?

    - Zarówno usługa płatności BLIK jak i sama aplikacja posiadają szereg niezbędnych zabezpieczeń: po pierwsze, osoba pobierająca aplikację bankową z BLIKIEM musi zostać w odpowiedni sposób zweryfikowana przez bank, tak aby bank mógł przypisać pobraną aplikację do jej rachunku bankowego. Sposób weryfikacji zależy od banku, którego aplikację pobieramy, może to być np. połączenie z CallCenter, weryfikacja w bankowości elektronicznej lub kod wysyłany poprzez SMS.
    - Drugim parametrem bezpieczeństwa jest mechanizm dostępu do aplikacji – taki jak np. PIN, odcisk palca lub hasło. Bez nich nie będziemy w stanie dostać się do aplikacji banku.
    - Kod potrzebny do przeprowadzenia transakcji jest generowany i zarządzany centralnie przez Polski Standard Płatności, operatora BLIKA. Zapewnia to unikalność jednorazowego kodu, który jest przypisany do użytkownika i ważny tylko przez 2 minuty. Sam BLIK, jako usługa, nie przechowuje żadnych danych użytkownika, które mogłyby zostać wykradzione, przechwycone i wykorzystane w innej transakcji.
    - Prośba o akceptację płatności, którą użytkownik widzi w swojej aplikacji, zawiera szczegółowe dane transakcji – co najmniej kwotę i odbiorcę płatności, a to kolejny ważny mechanizm bezpieczeństwa. Wypłaty z bankomatów, transakcje w internecie i płatności w sklepach stacjonarnych powyżej 50 PLN muszą być dodatkowo potwierdzone przez użytkownika PINem (chyba, że bank udostępnia klientom zarządzanie takimi limitami). Podawanie danych czy kontakt fizyczny instrumentu płatniczego z terminalem lub bankomatem nie jest wymagany.

  • Jakie są opłaty za korzystanie z BLIKA?

    Ceny za korzystanie z BLIKA znajdują się w tabeli opłat i prowizji banku, z którego aplikacji korzystamy.

  • Gdzie mogę płacić BLIKIEM?

    BLIKIEM możesz płacić w sklepach internetowych i stacjonarnych.
    W sklepach internetowych BLIK zwykle pojawia się jako jedna z wielu opcji na etapie wyboru metody płatności w trakcie zakupów.

    Jeśli BLIK nie występuje jako jedna z metod płatności, sprawdź, czy nie znajduje się pod logo integratorów płatności.

    Sklepy stacjonarne udostępniające BLIKA oznaczone są naklejką Blik logo, możesz też zapytać sprzedawcę, czy sklep przyjmuje płatności BLIKIEM

  • W których bankomatach mogę wypłacić gotówkę BLIKIEM?

    BLIKIEM możesz wypłacać pieniądze z większości bankomatów w Polsce. Są to bankomaty własne banków (Santander Bank Polska, ING Banku Śląskiego, Banku Millennium, PKO Banku Polskiego) udostepniających BLIKA, bankomaty sieci Euronet, PlanetCash, IT Card i BPS.

  • W których bankomatach mogę wpłacać pieniądze BLIKIEM?

    Usługa dostępna jest dla klientów ING Banku Śląskiego i Banku Millenium w bankomatach/wpłatomatach własnych. W przypadku klientów Banku Pekao S.A. usługa dostępna w bankomatach/wpłatomatach sieci Euronet i IT Card.

  • Co zrobić jeśli zgubię telefon z zainstalowaną aplikacją banku?

    Należy niezwłocznie poinformować swój bank i zablokować aplikację kanałem bankowości elektronicznej banku. Jeżeli Twój telefon umożliwia zdalne wyczyszczenie jego zawartości, w trosce o swoje dane przechowywane na telefonie, skorzystaj również z tej funkcji. Pamiętaj również o tym, aby dostęp do swojego telefonu zabezpieczać hasłem lub pinem, co w przypadku jego zgubienia zmniejsza ryzyko dostępu do danych przez osobę nieuprawnioną.

  • Czy w każdym banku BLIK działa tak samo?

    Każdy z banków udostępnia podstawowe funkcje systemu, czyli kod BLIK, który służy do płacenia w sklepach internetowych i stacjonarnych oraz wypłacania gotówki z bankomatów. Kod BLIK zawsze składa się z sześciu cyfr, jednak jego umiejscowienie w aplikacjach poszczególnych banków może się nieco różnić. Natomiast, dostępność funkcji: wpłacanie gotówki, przelewy na numer telefonu oraz generowanie czeków zależy od tego co dany bank udostępnia swoim klientom. Również limity ilościowe i kwotowe dla transakcji mobilnych BLIK ustalane są indywidualnie przez banki.

  • Gdzie powinienem zgłosić nieudaną transakcję?

    Właściwą instytucją jest bank, którego aplikacja została użyta do dokonania transakcji. To bank posiada wszelkie informacje i szczegóły dotyczące transakcji, w związku z powyższym, jedynie on może podjąć skuteczne działania reklamacyjne.

  • Czy na jednym telefonie można mieć aplikacje kilku banków? Na którą aplikację w tej sytuacji przyjdzie przelew na numer telefonu?

    Tak, możliwe jest korzystanie z aplikacji różnych banków na tym samym telefonie. Przelew na numer telefonu przyjdzie na ten numer rachunku, który Klient ustawi jako domyślny.

  • Co, jeśli zrobię przelew na numer telefonu, osobie, która nie korzysta z płatności mobilnych (jej numer nie jest jeszcze zarejestrowany w bazie)?

    Klient zlecający przelew otrzyma informację od swojego banku, że odbiorca przelewu nie jest zarejestrowany. Bank może w tej sytuacji zaproponować Klientowi zlecającemu przelew, że powiadomi odbiorcę o tym, że taki przelew czeka na odebranie. Aby otrzymać przelew, jego odbiorca powinien postąpić zgodnie ze wskazówkami banku. Jeśli tego nie zrobi w określonym czasie, środki wrócą do nadawcy. Klient może też skontaktować się z odbiorcą przelewu i namówić go do zarejestrowania swojego numeru telefonu, aby mógł odbierać przelewy na numer telefonu.

Więcej pytań